چند سالی است که زمزمههایی برای سر و سامان دادن به حقوق صنفی معلمان مطرح میشود، معلمان همراه با مسئولان آموزشی کشور بارها اعلام کردند که چرا پزشکان، مهندسان، وکلا و استادان دانشگاه با جمعیت خیلی کمتر دارای تشکیلات و نظامهای صنفی هستند، اما معلمان با این جمعیت و پتانسیل هیچ پشتوانه مالی و صنفی ندارند از همین رو موضوع لایحه رتبه بندی معلمان در دولت یازدهم مرحله اول آن اجرایی شد.
نظام رتبه بندی معلمان از جمله طرحهای پر سر و صدایی بوده است که اجرایش به خاطر کمبود اعتبار و بودجه، نبود زیرساختها با مشکل مواجه میشد حالا اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد لایحه رتبهبندی معلمان تنظیم و به دولت ارسال شده است.
مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که اجرای طرح رتبه بندی معلمان به فرهنگیان انگیزه میدهد و موجب ارتقای شایستگیهای حرفهای معلمان میشود، طرحی که در مرحله اول با بار مالی هزار و 300 میلیارد تومانی اجرا شد که طی اجرای آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400هزار تومان افزایش یافت.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور افزود: در برنامه ششم توسعه نیز لزوم اجرای رتبه بندی معلمان در طول اجرای برنامه تصریح وتصویب شده است و دولت موظف است لایحه را به مجلس ارائه نماید.
وزیر اسبق آموزش وپرورش بیان کرد: ،همزمان با رونمایی سند،طرح رتبه بندی معلمان نیز تدوین و در هیئت دولت تصویب شد که مراحلی اجرای آن در سال ۹۲ طی شده بود،که نیاز است در حال حاضر نیز اهتمام جدی برای اجرای آن به عمل آید.
فرسایش جسمی و روحی معلمان پیامد طرح معلمان تمام وقت
حاجی بابایی با اشاره به طرح معلمان تمام وقت که اخیرا در وزارت آموزش وپرورش مطرح شده است، گفت: این طرح برداشت نادرستی از سند تحول بنیادین است و به نظر می رسد طراحان طرح معلمان تمام وقت یک روز نیز در کلاس درس معلم نبودهاند و سختی کار معلمان را درک نکردهاند، مگر معلم میتواند ۳۰ ساعت و۴۴ ساعت تدریس کند، تدریس کار سخت، حساس و طاقت فرسایی است، اجرای این طرح پیامدی بجز فرسایش جسمی و روحی معلمان ندارد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان افزود: اشتباه برداشت طراحان طرح معلم تمام وقت را باید با اجرای رتبه بندی معلمان تصحیح کرد، در طرح رتبه بندی معلمان که یکی از نقاط روشن سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش است، معلمان وفرهنگیان هم تراز هیئت علمی دانشگاهها در چهار رده مربی، دانشیار، استادیار، استاد رتبه بندی میشوند و حقوق و مزایای آنها نباید کمتر از ۸۰ درصد هیئت علمی دانشگاهها باشد، با این نگاه و با اجرای این طرح معلم ساعاتی را مانند اساتید و هیئت علمی دانشگاهها به تحقیق وپژوهش و مطالعه در حیطه کاری خود در دفتری که منطبق با فعالیت اساتید در دانشگاهها در اختیار دارند، به روزآمد کردن اطلاعات خود میپردازد، نه این که ۴۴ ساعت بی وقفه در کلاس تدریس کند، این برداشت اشتباه محض است.
حاجی بابایی اظهار کرد: بارها تاکید کردهایم و بر اساس سند تحول بنیادین به صراحت فریاد زدهایم که معلم کارمند نیست، جایگاه معلم فراتر از کارمند است، معلم باید تراز هیئت علمی دانشگاه را کسب کند، چرا که آموزش وپرورش مهمترین دستگاه تولید منابع انسانی کشور است، معلم که فارغ از دغدغه مشکلات و معیشت و اقتصاد در کلاس درس حضور یابد، نیروی انسانی سالم وکارآمد تولید خواهد کرد،در غیر این صورت دغدغه زندگی اجازه فراغت وپرداختن به تعلیم وتربیت به او نخواهد داد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان تصریح کرد: دولت لایحه رتبه بندی را هرچه سریع تر به مجلس ارائه کند، مجلس نیز از تمام ظرفیتهای خود برای تصویب واجرای رتبه بندی معلمان بر اساس طرحی که مبتنی بر سند تحول بنیادین تدوین شده بود، استفاده نماید تا بتوانیم مرجعیت معلمان را براساس آنچه شان و شایسته آنهاست، محقق سازیم.
منابع:
روزنامه ایران
باشگاه خبرنگاران جوان
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 20,دسامبر,2024